Halaman

Sabtu, 15 November 2014

PERANAN GURU BIASA SEBAGAI PEMBIMBING



               Pendahuluan

Era modenisasi berlaku secara global di seluruh dunia. Lonjakan perkembangan teknologi yang canggih berlaku tanpa sesiapa pun yang boleh menyekatnya. Perubahan ini telah menuntut manusia untuk menyesuaikan dirinya dalam pelbagai aspek kehidupan dengan sebaik-baiknya. Mereka yang cepat dan dapat menyesuaikan diri dengan perubahan yang berlaku tidak akan memberi apa-apa kesan dalam menjalani kehidupan sehari-hari. Bagi mereka yang lambat atau tidak dapat menyesuaikan diri akan menghadapi masalah dalam kehidupan.

Masalah yang dihadapi oleh manusia adalah berbeza-beza dalam bentuk pelbagai. Tahap masalah yang dihadapi juga berbeza sama. Masalah sosial mempunyai kaitan dengan keperluan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. Isu moral dan nilai semakin terjejas dan menjadi perdebatan di kalangan masyarakat kesan daripada proses pemodenisasi. Nilai–nilai murni semakin tidak diendahkan.  Ikatan keluarga juga menjadi semakin longgar dan sifat individualistik semakin kuat.  Peranan ahli masyarakat dalam konteks semangat kekitaan semakin pudar dan menghilang.

Kanak-kanak adalah golongan yang terlibat dalam proses peralihan zaman kanak-kanak kepada alam dewasa. Ketika melalui zaman ini kanak-kanak masih teraba-raba membentuk indentiti diri.  Pada masa yang sama mereka menghadapi cabaran dalam perubahan dunia yang semakin canggih.  Erik Erikson (1981) telah  memperkenalkan teori Perkembangan Psikososial Erikson. Teori ini menjelaskan bahawa perkembangan sosial manusia adalah satu siri perkembangan yang mengandungi kecenderungan atau penuh konflik. Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling ditawarkan di sekolah-sekolah khususnya  untuk memberi perkhidmatan kepada kanak-kanak yang berada di sekolah. Perkhidmatan ini menjadi satu keperluan untuk membantu kanak-kanak mengikuti proses sosialisasi dan mempelajari sistem kehidupan orang dewasa. Kepelbagaian sistem nilai dan budaya dari kepelabagaian sistem kepercayaan dan nilai mampu menjadikan kehidupan kanak-kanak bertambah rumit.


Kanak-kanak memerlukan bantuan guru untuk memperolehi kemahiran bersosialisi apabila berinteraksi dengan orang lain. Kemahiran ini akan membantu kanak-kanak melakukan penyesuaian berhadapan dengan persekitaran kehidupan yang sebenar. Komunikasi dan bertingkah laku kanak-kanak harus boleh diterima oleh rakan-rakannya.  Ini membolehkan kanak-kanak menjalani kehidupan dengan selesa.  Justeru sebagai guru biasa, peranan dan tanggungjawab guru adalah untuk membimbing dan membantu dalam aspek-aspek yang tertentu.

.. akan disambung

0 ulasan:

Catat Ulasan