Halaman

Sabtu, 15 November 2014

TEORI DALAM KAUNSELING

Teori adalah sangat penting di dalam proses kaunseling. Teori merupakan satu kerangka konsep yang akan       memandu manusia melihat dan mengenali manusia lain dengan lebih baik.  Teori merupakan satu set andaian tentang perlakuan manusia yang menceritakan tentang sifat individu dan sebab perlakuannya.
Definisi Teori

Kamus Dewan Edisi Baru (1989) pula mendefinisikan teori adalah pendapat bersifat pandangan yang tidak dapat dibuktikan dengan kukuhnya untuk  dikemukakan bagi  menerangkan sesuatu perkara.  Jones (1982) pula berpendapat bahwa teori merupakan hipotesis atau spekulasi berkenaan kenyataan yang mana belum lagi diketahui dengan jelas.  Apabila teori tersebut disahkan maka ia akan menjadi fakta

Asas Pembentukan Teori

Teori diwujudkan berasaskan kepada faktor-faktor yang membantu dalam pembinaan teori tersebut.  Antara faktor tersebut ialah berasaskan peribadi, sejarah, sosioligikal dan asas psikologikal. Di dalam konsep pembentukan teori, faktor asas peribadi merupakan prinsip asas yang sangat penting untuk mengenali manusia dengan lebih dekat untuk membina teori. Pembentukan ini akan menjadi lebih mudah sekiranya autobiografi individu dari sejak kecil sehingga dewasa dapat difahami.  Ini termasuklah aspek personaliti, latar belakang keluarga serta pengalaman awal individu tersebut. Semua akan dikumpul dan dianalisis sehingga dapat membentuk konsep dan garis panduan untuk memina andaian terhadap manusia. Andaian-andaian ini akan membentuk teori setelah melalui proses-prose pembentukan teori.

Jerome Frank (1971) menjelaskan bahawa teori amatlah penting kepada mereka yang berkhidmat di dalam bidang yang memerlukannya. Ia juga berguna kepada individu yang memerlukan teori-teori tersebut untuk diamalkan. Tujuannya ialah untuk memandu dan mempermudahkan  individu tersebut memahami manusia. Seterusnya ia mampu untuk memberi pengertian yang lebih tepat, keyakinan dan halatuju seseorang untuk melakukan tindakan. 

Sebagai seorang kaunselor, teori akan membantu kaunselor untuk memberi fokus dan memberi tujuk arah terhadap apakah tindakan-tindakan yang wajar dilakukan kepada klien. Teori juga mampu memebri panduan kepada kaunselor untuk membuat perancangan serta persediaan sebelum melanjutkan sesi penerokaan dan mengenalpasti masalah. Kefahaman yang mendalam tentang manusia akan membolehkan kaunselor memandu klien mengatur strategi tindakan-tindakan yang sesuai untuk menyelesaikan masalah dengan tujuan membuat perubahan yang diingini. Dengan adanya teori, proses kaunseling akan berjalan dengan lenih baik, tepat dan profesional.

Penggunaan teori yang betul juga akan mampu membantu kaunselor membuat rumusan yang tepat tentang sesuatu kelompok manusia. Maklumat yang diperolehi juga akan dapat membantu utnuk memberi panduan dan perkaitan-perkaitan isu-isu yang dikongsi oleh klien. Perkaitan tersebut akan diterjemahkan kepada sesuatu makna yang bererti kepada klien. Pengertian yang jelas ini akan membantu klien mengenal diri dan persekitaran klien serta memahami keperluan tindakan seterusnya.

Teori juga mampu untuk memerihalkan sesuatu kejadian hasil dari pemerhatian yang lengkap. Penjelasan ini adalah lebih tepat dengan panduan dan huraian kejadian berlatarbelakangkan kepada teori yang dipegang. Dengan teori yang ada, kaunselor boleh menguasai situasi-situasi yang tertentu.  Selain daripada itu teori juga boleh membantu kaunselor untuk membuat ramalan sesuatu tentang tingkahlaku atau fenomena yang dijaangka akan berlaku selepas perkongsian maklumat bersama klien. Teori akan membantu memberi gambaran yang jelas tentang apa yang berkemungkinan akan berlaku sehingga membolehkan kaunselor membuat persediaan yang sepatutnya.


Teori yang akan dihuraiakan dan menjadi asas di dalam sistem pendidikan di negara kita ialah Teori Behaviourime, Teori Pemusatan Perorangan dan Teori Rasional Emotif Behaviour Therapy. 

..akan disambung jenis-jenis teori

0 ulasan:

Catat Ulasan