Halaman

Khamis, 15 Januari 2015

MENGENALPASTI MASALAH

Pendahuluan

Amatlah sukar sekiranya guru tidak mempunyai ilmu dan kemahiran  yang tinggi untuk mengenalpasti apakah masalah sebenar yang dihadapi oleh kanak-kanak.  Kanak-kanak tidak mempunyai kemahiran untuk bercerita dan meluahkan masalah yang dihadapi seperti seperti seorang dewasa. Sering terjadi mereka juga sebenarnya tidak memahami apakah sebenarnya masalah yang mereka sedang hadapi. Untuk menangani perkara ini beberapa aspek perlu diambil perhatian seperti apakah sebenar peranan guru. Guru juga harus dapat mengenalpasti jenis masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak tersebut.

Peranan Guru

Martabat guru telah diangkat oleh masyarakat sebagai satu profesion yang mulia. Ia bukan sahaja setakat gelaran, malahan harapan yang telah diberikan kepda guru juga amatlah tinggi. Peranan guru bukan setakat mengajar sahaja malahan lebih daripada itu. Guru berperanan untuk mendidik murid-murid daripada aspek kognitif, emosi, rohani dan juga jasmani. Oleh itu memainkan peranan sebagai ibu bapa yang perlu membimbing, menasihat dan memperkembangkan potensi diri murid.

Guru juga harus mempunyai ilmu dan kemahiran untuk membuat bimbingan kepada murid. Sebagai pembimbing, guru adalah menjadi penghubung di antara murid dengan guru lain,murid dengan murid, murid dengan ibu bapa dan juga masyarakat. Bila guru dirujuk sebagai pakar rujuk guru harus mampu  mengadakan bimbgan atau kaunseling individu atau berkelompok.  Guru perlu merancang dan mengembangkan aktiviti-aktiviti dalam programbimbingan kepada murid. Untuk melihat sama ada program tersebut atau sebaliknya, guru perlu mampu untuk membuat penilaian murid dengan menggunakan pelbagai cara dan teknik dan merujuk masalah kepada sumber-sumber yang khusus.

Semua manusia menghadapi masalah tanpa batasan usia, bangsa, agama dan kedudukan. Yang membezakan masalah mereka ialah jenis masalah yang dihadapi. Justeru itu jalan penyelesaikan juga berbeza. Lumrahnya orang dewasa yang telah matang akan lebih mudah utnuk menyelesaikan masalah yang mereka hadapi. Kanak-kanak pula menghadapi kesukaran untuk menyelesaikan masalah dan mereka perlu dibantu dengan bimbingan yang wajar untuk menyelesaikannya.Guru harus membantu kanak-kanak untuk mendedahkan kemahiran bagaimana kanak-kanak tersebut melihat masalahnya. Sekiranya ini mampu dilakukan oleh guru, kanak-kanak akan memperolehi celik akal untuk menyelesaikan masalah mereka. Masalah-masalah yang biasa dihadapi oleh kanak-kanak ialah seperti masalah akademik, komunikasi, rokok dan dadah, konsep kendiri yang rendah, pengaruh rakan sebaya, disiplin, emosi dan sosial.

..akan disambung

3 ulasan: