7.0 RUMUSAN ANALISIS TERHADAP KAJIAN KES
Secara
keseluruhan terdapat 302 respons yang dikenalpasti sebagai kemahiran asas yang
digunakan oleh kaunselor pelatih terhadap sample. Kemahiran-kemahiran yang
dikenalpati telah dikodkan dengan frekuensi, peratus dan ranking. Kemahiran yang paling kerap digunakan oleh
kaunselor pelatih ialah dorongan minima sebanyak 76 kali atau 25.17%. Ini diikuti dengan kemahiran mengemukakan
soalan terbuka iaitu 61 kali atau 20.20%
dan ketiga terbanyak ialah soalan tertutup iaitu 45 kali (14.90%). Sementara kemahiran yang paling sedikit ialah
penstrukturan iaitu sekali sahaja sepanjang sesi iaitu 0.33%.
7.1 Membina hubungan
Membina hubungan adalah
merupakan proses yang penting bagi mendapatkan kepercayaan dari klien dalam
sesi. Kemahiran ini adalah sangat penting demi kejayaan proses kaunseling itu
sendiri. Kemahiran ini dilakukan seccara
berterusan oleh kaunselor pelatih sepanjang sesi itu berjalan. Kemahiran ini dikenalpasti telah
digunakan sebanyak 8 kali iaitu 2.65%
dan menduduki ranking yang ke 9.
7.2 Penstrukturan
Kaunselor
menggunakan penstrukturan sekali sahaja iaitu 0.33% iaitu di awal sesi yang
pertama. Ini digunakan bagi menjelaskan
tentang maksud kaunseling, tujuan jangkamasa sesi, etika kerahsiaan dan perkara
yang ada hubung kait dengan perjalanan sesi itu. Penstrukturan ini dapat memberi gambaran
kepada klien tentang apa yang akan berlaku sepanjang sesi itu berjalan.
7.3 Dorongan Minima
Kemahiran
dorongan minima adalah yang paling banyak digunakan oleh subjek kajian. Ini adalah kemahiran yang paling penting
untuk mendorong klien terus bercerita bagi mewujudkan perasaan empati dan kongruen dengan apa mesej yang telah
disampaikan oleh klien dengan apa yang difahami oleh subjek kajian. Kemahiran ini akan menjadikan klien merasa
kaunselor sedang mendengar dan mengambil perhatian dengan apa yang sedang
diperkatakan. Sebanyak 76 kali atau 25.17% telah digunakan oleh
kaunselor.
7.4 Soalan Terbuka
Soalan
terbuka adalah berada diranking ke 2 yang digunakan oleh subjek kajian iaitu
sebanyak 61 kali (20.20%). Soalan ini telah membuka ruang kepada klien
untuk memberi penjelasan secara lebih terperinci mengikut perspektif klien itu
sendiri Situasi yang wujud akan
menjadikan klien lebih selesa untuk meluahkan isi hatinya dengan rela.
7.5 Soalan Tertutup
Soalan
tertutup telah digunakan oleh subjek kajian tanpa memberi banyak peluang kepada
klien untuk menghurai maklumat yang ingin disampaikan oleh klien secara panjang
lebar. Tujuannya ialah untuk mendapat
kepastian tentang sesuatu maklumat dengan tepat dan memandu arah secara
spesifik sesi berkenaan. Kekerapan yang
digunakan oleh subjek kajian adalah sebanyak 45 kali atau 14.90% dan menduduki
ranking yang ke 3.
7.6 Minta penjelasan
Banyak
perkara yang dikemukakan oleh klien dalam sesi itu tidak jelas dan sukar
difahami oleh subjek kajian. Oleh yang demikian, subjek kajian telah meminta
penjelasan dari klien tentang mesej yang disampaikan. Ini akan menjadikan mesej tersebut difahami dengan jelas oleh subjek kajian agar
dapat memokus dan memandu sesi tersebut.
Sebanyak 25 kali atau 8.28% telah digunakan oleh subjek
kajian. Kemahiran ini menduduki ranking
yang ke 4 dalam keseluruhan kemahiran yang digunakan.
7.7 Para Frasa
Kemahiran
para frasa ialah kebolehan subjek kajian membuat ringkasan tentang apa yang
disampaikan oleh klien tanpa mengurangkan isi kandungan dan maksud mesej. Kemahiran ini membuktikan kepada klien bahawa
subjek kajian sedang mendengar dengan teliti dan memahami maksudnya dengan
tepat. Sepanjang sesi sebanyak 11 kali
atau 3.64% dan menduduki ranking yang ke
7 di antara 14 kemahiran yang dikenalpasti.
7.8 Refleksi Isi
Subjek
kajian telah menggunakan refleksi isi sebanyak 10 kali atau 3.31% sepanjang
sesi dijalankan daripada keseluruhan
kemahiran yang digunakan.
7.9 Refleksi perasaan
Kemahiran
ini memerlukan subjek kajian mengulangi idea serta perasaan klien dengan
menggunakan perkataan yang sesuai serta berpadanan dengan maksud menurut
pandangan klien. Sepanjang sesi,
subjek kajian telah menggunakan refleksi perasaan 8 kali (2.65%) dan menduduki ranking ke 9
dalam keseluruhan kemahiran yang digunakan.
7.10 Refleksi pengalaman
Kemahiran
refleksi pengalaman telah digunakan sebanyak 7 kali atau 2.32% sepanjang sesi.
7.11 Interprestasi
Subjek
kajian telah menggunakan kemahiran interprestasi bagi mentafsir atau memberi
penjelasan tentang makna, tujuan dan implikasi dari sudut subjek kajian
sendiri. Sebanyak 15 kali (4.97%) telah
digunakan sepanjang sesi tersebut.
7.12 Menyemak persepsi
Bagi
mengelakkan kesimpulan yang kurang tepat yang dibuat oleh subjek kajian, dari
semasa ke semasa subjek kajian telah membuat semakan bagi memastikan bahawa apa
yang difahaminya itu adalah benar seperti yang dimaksudkan oleh klien. Subjek kajian telah melakukan semakan
persepsi sebanyak 17 kali atau 5.63% untuk melihat sejauh mana kesimpulan yang
dibuat adalah tepat.
7.13 Rumusan Kecil
Kemahiran
membuar rumusan kecil dikenalpasti telah dilakukan sebanyak 10 kali atau 3.31%
dan menduduki ranking ke 8. Kemahiran
ini dilakukan untuk memantau halatuju dan isi kandungan yang sudah diperbualkan
semasa proses kaunseling berjalan tidak melencong. Keadaan ini juga akan memastikan subjek
kajian tidak menyeleweng dari idea dan perasaan yang dicurah oleh klien.
7.14 Rumusan Besar
Rumusan
Besar yang telah digunakan oleh subjek kajian adalah sebanyak 8 kali atau 2.65%. Rumusan ini dibuat secara keseluruhan pada
awal dan akhir setiap sesi sebagai ringkasan tentang apa yang telah
dibincangkan bersama
Tahniah
BalasPadam