Halaman

Isnin, 18 Julai 2016

SEKOLAH DAN BULI

Pelajar perlu berada di dalam situasi yang selamat agar dapat dapat berkembang melalui proses pembelajaran sama ada di dalam dan luar kelas. Guru perlu sentiasa membina situasi tersebut. Setiap gerak langkah pelajar perlu diawasi agar tidak menimbulkan masalah khususnya tentang disiplin.

Guru pastinya dapat mengawasi pelajar ketika pelajar-pelajar berada di dalam kelas. Guru juga akan membantu pelajar bukan sahaja dalam asek akademik tetapi juga dalam pembentukan sahsiah pelajar. Walaubagaimana pun, terdapat situasi di mana pelajar akan berada di luar kelas.  Situasi ini berlaku ketika  sebelum pembelajaran bermula, waktu rehat dan waktu selepas persekolahan iaitu sewaktu menunggu bas atau ketika menunggu ibubapa mengambil mereka untuk balik ke sekolah. Waktu-waktu seperti yang dimaksudkan ialah waktu di mana pelajar terlepas daripada pengawasan guru. Di waktu-waktu seperti itu banyak kejadian yang tidak dijangka boleh berlaku. Berkemungkinan besar ia mungkin akan menimbulkan masalah disiplin.

Buku ini akan memberi fokus salahlaku yang dilakukan oleh pelajar dalam aspek buli. Masalah buli yang akan dibincangkan ialah salahlaku yang dilakukan dalam kalangan pelajar tanpa melibatkan orang luar. Pihak sekolah perlu mengambil langkah wajar untuk mengelakkan kejadian buli dalam kalangan pelajar. Semua warga sekolah perlu peka dengan tanda-tanda permulaan buli yang mingkin akan berlaku. Tindakan yang cepat akan memungkinan kejadian buli dalam kalangan pelajar tidak akan berlaku. Oleh itu adalah disarankan program dan aktiviti yang sesuai perlu dijalankan sebagai langkah-langkah pencegahan salahlaku buli terjadi di sekolah.

Kejadian buli di sekolah di negara kita juga perlu dilihat sebagai satu gejala yang menggangu sistem pendidikan. Terdapat kira-kira lebih 3,000 kes buli di sekolah. Kes buli juga terjadi di negara lain seperti yang dilaporkan oleh Institut Keadilan Kebangsaan Amerika Syarikat iaitu 12 peratus daripada pelajar menengah dan tinggi di Amerika Syarikat dilaporkan menjadi pembuli (U.S. National Institute of Justice, 1996). Kejadian buli di sekolah dalam negara kita menjadi satu perkara biasa setiap tahun. Sekiranya tidak ditangani dengan baik, ia akan menjejaskan imej sekolah sebagai institusi untuk membentuk bukan sahaja pelajar tersebut menjadi cemerlang dalam aspek akademik tetapi juga seimbang dalam aspek pembangunan diri seperti yang dihasrat di dalam FPK.

Kejadian buli adalah salah satu bentuk pelanggaran disiplin yang tidak patut berlaku di sekolah. Kejadian seperti ini akan akan menimbulkan rasa tidak selamat dalam kalangan pelajar itu sendiri. Pelajar akan merasa takut dan tidak selesa untuk berada di sekolah kerana bimbang dengan keselamatan diri. Rentetan daripada salahlaku buli akan memberi impak kepada masalah lain seperti ponteng kelas, ponteng sekolah dan mungkin akan menimbulkan masalah yang lebih serius seperti gangterisme. Masalah buli dilihat sebagai faktor penting kepada kegagalan pihak sekolah untuk memumpukan usaha-usaha memperkembangan sahsiah pelajar seperti yang dihasratkan.

Masalah salahlaku buli di sekolah-sekolah di negara bukan sahaja tidak dapat dibendung tetapi menjadi semakin serius sejak akhir-akhir ini. Buli bukan sahaja berlaku di kawasan sekolah tetapi telah menular ke asrama-asrama. Peranan guru dan penyelia asrama semakin dipertikaikan. Sekolah-sekolah agama yang menekankan nilai-nilai keagamaan yang kukuh juga tidak terlepas daripada gejaga buli dalam kalangan pelajar.  Kejadian buli yang berlaku kini bukan sahaja mendatangkan kecederaan fizikal malah ada yang mengakibatkan kematian. Perkembangan dunia teknologi kini mampu mendedahkan tingkahlaku buli ini secara langsung. Rakaman video boleh dimuat turut melalui media sosial seperti face book. Ibubapa dan masyarakat boleh menonton dan melihat tingkahlaku yang dilakukan oleh pembul dan kesan tragis kepada mangsa buli.

Tingkah laku buli dalam kalangan pelajar sekolah dijangka akan membawa kepada salah laku yang lebih serius.  Banyak kajian mendapati bahawa salahlaku buli akan menyebabkan antisosial dan pola tingkahlaku melanggar peraturan. Menurut kajian  Olweus (1991) murid-murid sekolah yang agresif dan suka membuli lebih berisiko tinggi melakukan masalah tingkahlaku seterusnya seperti jenayah dan penderaan. Dapatan kajian tersebut perlu dilihat secara serius kerana ia akan merosakkan perancangan dan program yang telah dilakukan oleh pihak Kementerian Pendidikan dan pihak sekolah.

Pihak pihak sekolah juga perlu mengambil tindakan dan peracangan yang sewajarnya agar tingkahlaku buli dapat dibanteras di sekolah. Program-program pencegahan juga dilakukan agar dapat memberi kefahaman kepada pelajar tentang bahana tingkahlaku buli. Banyak aktiviti seperti ceramah, kempen dan pertandingan yang boleh dijalankan di sekolah untuk tujuan tersebut. Pihak sekolah perlu lebih kreatif dan berinovasi untuk merancang program-program seumpamanya.

Sekiranya tingkahlaku buli berlaku juga di sekolah, pihak sekolah perlu menangani isu tersebut dengan membuat intervensi. Langah-langkah yang perlu diambil perlu difahami oleh semua warga sekolah. Natijahnya, semua pihak tahu apakah tindakan yang perlu diambil untuk menangani tingkahlaku buli agar tidak menular dan menjadi lebih serius. Tindakan segera yang diambil mampu menyelesaikan masalah buli dalam kalangan pelajar.

Fenomena ini perlu dibendung dengan lebih serius dan konsisten. Semua pihak perlu berganding bahu mencari formula penyelesaikan tingkahlaku buli yang berlaku di sekolah. Ini bukan masanya kita menyalahkan pihak-pihak yang tertentu.  Walaupun sesetengah pihak mengiktiraf salahlaku buli di sekolah adalah fenomena biasa, tetapi kita tidak perlu tunduk dan menerima salahlaku buli ini terjadi di sekolah-sekolah di negara kita. Sesuai dengan budaya dan hasrat yang ingin dicapai di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan, salahlaku buli di negara kita tidak patut berlaku.
  
Rumusan

Tingkahlaku buli merupakan salahlaku yang akan membantutkan usaha-usaha melahirkan modal insan yang seimbang di dalam proses pendidikan khususnya di sekolah. Persekitaran yang tidak kondusif bukan sahaja akan kerja-kerja guru. Guru-guru terpaksa menggunakan banyak masa untuk mengurus tingkahlaku buli yang sepatutnya boleh digunakan untuk mengajar serta mendidik murid ke arah kecemerlangan dalam semua aspek. Sekiranya tata urus yang digunakan oleh pihak sekolah tidak tepat ia juga akan memberi impak menjadi lebih parah. Justeru terdapat keperluan menyediakan set  prosedur kepada semua pihak yang ada kaitan dengan gejala ini.  

0 ulasan:

Catat Ulasan