Halaman

Isnin, 18 Julai 2016

PENGENALAN TINGKAHLAKU BULI DI SEKOLAH

Sekolah merupakan salah sebuah institusi yang berperanan untuk membentuk dan melahirkan modal insan yang seimbang. Kesimbangan ini memberi penekanan kepada aspek perkembangan individu dalam aspek perkembangan intelek, rohani, emosi dan jasmani. Aspek ini dilihat sebagai komponen yang lengkap untuk membentuk insan yang berkembang dengan sihat secara keseluruhan dan bersepadu. Sekolah berperanan untuk membina persekitaran yang mampu meransang perkembangan tersebut. Walau bagaimanapun, terdapat halangan yang akan membantutkan usaha-usaha tersebut. Halangan tersebut perlu ditangani agar matlamat tersebut dapat dicapai.

Di samping itu, guru juga bertanggungjawab untuk mengenalpasti, mencungkil dan memperkembangkan potensi individu ke tahap optima. Guru bukan sahaja perlu merancang program dan aktiviti yang bersesuaian malah perlu mengurangkan kemungkinan halangan yang akan membantutkan usaha-usaha tersebut. Lumrahnya halangan yang mungkin akan terjadi ialah masalah-masalah disiplin yang dilakukan oleh pelajar. Pelajar seharusnya dibelengkungi masalah dengan masalah disiplin sehingga usaha-usaha membentuk perkembangan pelajar akan terganggu.

Warga guru berperanan menjalankan aktiviti proses pembentukan modal insan mengikut sistem dan panduan yang terancang dan bersistematik. Kurikulum dan ko-kurikulum yang diberikan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dijadikan sebagai panduan asas kepada warga guru untuk merancang dan melaksanakan aktiviti-aktiviti pembelajaran secara formal dan non-formal. Melalui aktiviti yang dirancang dan dilaksanakan dengan berkesan dijangkakan akan mampu memberi pendedahan kepada murid tentang potensi yang mereka ada.

Untuk memahami dengan jelas tentang matlamat dan hasrat negara, kita perlu merujuk kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan.


1.2   Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Falsafah Pendidikan Kebangsaan dijadikan satu panduan yang begitu jelas tentang hala tuju sistem pendidikan negara. Objektif yang hendak dicapai dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) ialah melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan soasial (JERIS). Justeru, sekolah berperanan sangat penting untuk membina iklim dan persekitaran yang mampu membentuk perkembangan murid seperti yang dihasratkan di dalam FPK.


Proses perkembangan murid tidak harus terhalang dengan isu-isu atau faktor-faktor yang akan merencatkan proses tersebut. Ia harus berjalan lancar dan berkesan.  Isu-isu disiplin murid sering menjadi faktor gangguan untuk mencapai hasrat tersebut. Tingkahlaku agresif termasuk buli menjadi sesuatu yang serious sejak kebelakangan ini. Sekiranya ia berlarutan, murid tidak akan dapat berkembang daripada pelbagai aspek seperti fizikal dan emosi secara bersepadu. Justeru, pihak sekolah perlu menangani masalah tersebut dengan membina iklim yang selamat di sekolah. Melalui persekitaran dan iklim yang selamat harapan untuk memastikan semua murid berkembang dengan baik akan tercapai. 

0 ulasan:

Catat Ulasan