Halaman

Isnin, 18 Julai 2016

KONSEP PERSONALITI DAN KESEMPURNAAN KENDIRI MENGIKUT ROGERS

Konsep Personaliti dan Sempurna Kendiri Menurut Rogers

Menurut Rogers (1961), manusia pada asasnya adalah bekerjasama, bersifat membina dan boleh dipercayai. Di samping itu memiliki sifat-sifat positif, manusia juga tidak terlepas daripada memiliki sifat-sifat negative yang dianggap bukan sifat semula jadi manusia. Dalam hal ini rakan seangkatannya Maslow berpendapat sifat-sifat negative adalah salah satu teknik yang mendesak untuk memenuhi keperluannya. Pandangan ini selaras ini dengan Rogers (1956) yang menyifatkan sebagai satu tindak balas kea rah kesempurnaan dirinya.

Menurut Rogers konsep personality dapat dilihat melalui pandangannya terhadap manusia. Bagi menjelaskan konsep kendiri, Rogers sebenarnya telah mengemukakan 22 preposisi atau usul (Zulkifli 1992). Namun begitu, Bichof (1964) beranggap hanya terdapat empat konsep penting dalam pembentukan personality oelh Rogers iaitu konsep kendiri sebagai mekanisme yang penuh dengan pengalaman, konsep penyempurnaan, konsep pemeliharaan kendiri dan konsep peningkatan kendiri. Dalam hal ini, Rogers turut mengingtkan bahawa personaliti memerlukan penghargaan daripada social yang boleh membentuknya menjadi positif, disanjung dan dihormati. Akhirnya, wujudlah apa yang dikenali sebagai segala persoalan dan permasalahn dalam hidupnya. Konsep kesempurnaan kendiri pula adalah berkaiatn dengan perkembangan manusia sejak kelahirannya. Konsep ini merujuk kepada bagaimana manusia membezakan dirinya dengan orang lain, membezakan fungsi organik dengan  fungsi sosial dan rasa tanggungjawab terhadap dirinya sendiri. Oleh yang demikian, sempurna kendiri adalah satu matlamat yang ingin dicapai oleh semua individu untuk menjadi dirinya sendiri (Rogers, 1958 dalam Zulkifli 1992).


Manusia memerlukan pelbagai pengalaman sama ada di peringkat sedar mahupun tidak untuk mencapai kesempurnaan kendiri. Namun, bagi menentukan tercapai atau tidak sempurna kendir bergantung kepada kongruens iaitu mempunyai kesedaran dan bersikap terbuka dalam semua bentuk pengalaman yang telah diintegrasikan oleh sendiri (Zulkifli, 1992). 

0 ulasan:

Catat Ulasan